Minusgrader och sagor om konungar.

Det var vitt överallt, men hästarna slickade glatt i sig snö och såg inte ut att bry sig om kylan. Jag stod och tittade på en kråka som satt på den närmsta lyktstolpen. Den var ung och rätt så rufsig, och jag gissar att den föddes förra våren. För gammal såg den inte ut att vara, men ändå väldigt nöjd med sin tillvaro. Och jag kunde inget annat än att bli rätt så avundsjuk. Vill också kunna ta en sak i taget, vara fri och inte ha någonting förutom mat och sömn att bry mig om. Jag försöker ändra mitt liv till så enkelt som möjligt, men det är väldigt svårt med alla dessa bekymmer och beslut som man har svårt att INTE oroa sig över. Och jag är ganska orolig av mig.
Så mycket att tänka på, så mycket att bry sig om. Så mycket som skadar ens sinne.
På bussen satt en familj, som pratade delvis på svenska och delvis på något annat språk jag inte kunde sätta fingret på pga bussens oväsen. Pappan berättade sagor för barnen, historier om konungar och skatter på havets botten. Jag kunde inte låta bli att pausa musiken och tjuvlyssna lite. Drömde mig bort med ögopnen på världen som snabbt flög förbi fönstret.
Annars snurrar mest två tankar i huvudet just nu; majsormar och Göteborg imorgon.


Det var vitt överallt, men hästarna slickade glatt i sig snö och såg inte ut att bry sig om kylan. Jag stod och tittade på en kråka som satt på den närmsta lyktstolpen. Den var rund och rätt så rufsig, och jag gissar att den föddes förra våren. För gammal såg den inte ut att vara, men ändå väldigt nöjd med sin tillvaro. Och jag kunde inget annat än att bli rätt så avundsjuk. Vill också kunna ta en sak i taget, vara fri och inte ha någonting förutom mat och sömn att bry mig om. Jag försöker ändra mitt liv till så enkelt som möjligt, men det är väldigt svårt med alla dessa bekymmer och beslut som man har svårt att INTE oroa sig över. Och jag är ganska orolig av mig.
Så mycket att tänka på, så mycket att bry sig om. Så mycket som skadar ens sinne.

På bussen satt en familj, som pratade delvis på svenska och delvis på något annat språk jag inte kunde sätta fingret på pga bussens oväsen. Pappan berättade sagor för barnen, historier om konungar och skatter på havets botten. Jag kunde inte låta bli att pausa musiken och tjuvlyssna lite. Drömde mig bort med ögonen fästa på världen som snabbt flög förbi fönstret.


Annars snurrar mest två tankar i huvudet just nu; majsormar och resan till Göteborg imorgon.

Kommentarer
Postat av: emma

Du skriver så fångande, och fotar så fint

Jag brukar också tjuvlyssna sådär på bussar och tåg. Det är fint

<3

2011-02-21 @ 10:43:26
URL: http://emmadowntown.blogg.se/
Postat av: Anonym

ha det helt fantastiskt. ♥

2011-02-23 @ 09:01:21
URL: http://expectopatronum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0